Japonya’nın Kuzeyine Doğru bir minik Köy ve Muhteşem İnsanları

Nishiwaga, Japonya, 22.08.2018

Vee buluştuk… Nishiwaga insanları ile bir aradayız. Çok sıcak kocaman bir aile onlar, bizler de 2 Türk, 1 Meksikalı, 1 Çinli ve farklı bölgelerden 4 Japon bir süre için onların misafirleriyiz 🙂

Tek vagonlu minik bir trene binmiştik Kitakami istasyonundan, yaklaşık 45 dakikalık bir yolculuktan sonra Hotto-Yuda istasyonunda indik. Evet tren tek vagondan oluşuyordu, biraz uzunca bir otobüsün raylı versiyonu misali 🙂 Meğersem trenin yarısı biz proje ekibiymişiz… İneceğimiz durağa yaklaşınca fark ettik birbirimizi. Sadece ekip liderimiz değil pek çok kasaba sakini bizi karşılamaya gelmişti, minik bir bölge turu yaptık hep beraber ve 10 gün boyunca konaklayacağımız eve ulaştık ‘Hakuraku’.

Hikayesini daha sonra anlatacağım, proje kapsamında bir de kocaman ahşap bir tabela yaptık evimiz için. Bu tabela için çizmiş olduğum eskizler ve tabela üzerindeki çizimlerim benden Nishiwaga’ya bir iz olarak uzunca bir süre orada kalacak. Kim bilir belki bir gün tekrar yolum düşer o taraflara ve tanıdık bir yol getirir beni tekrar buradaki çizgilerime…

Benden kalan izler bir yana ben bu birkaç yazımda Nishiwaga’nın benim hayatımda oluşturduğu izlere, anılara, düşüncelere, farkındalıklara yer vermek istiyorum 🙂 Yaşadığımız yer, çalıştığımız yerler, tanıştığımız insanlar, yediğimiz yemekler, katıldığımız ve düzenlediğimiz etkinlikler; bi sürü bi sürü şey var… Siz çok kıymetli, meraklı okuyanları çok sıkmadan bu tecrübelerimi paylaşmak istiyorum, rast gitsinnn 🙂

Hakuraku, 10 gün boyunca evimiz 🙂

Nishiwaga, Japonya’nın kuzeyinde Tohoku bölgesinde minik bir köy. Iwate ve Akita Prefecture’larının arasında kalıyor. Yemyeşil ormanlar ile çevrili. Waga nehrinin çevresine kurulmuş. Çok sayıda doğal sıcak su çıkış noktası var ki bu da tabi ki Onsen adı verilen Japon kaplıcalarının bolca bölgede de bulunuyor olması demek J. Kış aylarında yoğun kar alıyormuş bölge, biz oraya ulaştığımızda 22 Ağustos idi ve aşırı nemli ve sıcaktı.. Birkaç gün sonra ise sonbahar kendisini hatırlatmaya başladı ve yağmurlar geldii..

Katıldığımız proje Ono Agriculture Union in Nishiwaga (OAUN) ortaklığı ile organize edilmiş. Nishiwaga bölgesinde hem toplumsal hayatı hem çeşitli sosyal aktiviteleri hem de tarımsal faaliyetleri, permakültürel çalışmaları canlandırabilmek adına 2014 yılından günümüze yaz aylarında hayata geçirilen bir proje. Japon pek çok katılımcının yanı sıra uluslararası da pek çok katılımcı ziyaret etmiş bölgeyi, ben de 2018 katılımcılarından biriyim..

Evimiz çalışma, yemek, muhabbet; ortak kullanım alanı, Nishiwaga, 22.08.2018.

Kaldığımız ev restore edilmiş eski büyük bir ev. Ev sahiplerimiz yaşlı Japon bir çift. Biz geldikten birkaç gün sonra geldiler. Onlar üst katta yaşıyordu, biz proje ekibi olarak ise alt katı kullandık. Yaşam alanımızı tanıdıktan sonraaa o uzun masaya oturduk; hem konuştuk tanıştık, hem çalışma planımızı, kurallarımızı belirledik, hem de hep birlikte çay içme seanslarımızı başlattık 🙂

İlk toplantımızın ürünü, 10 günlük çalışma planımız, Nishiwaga, 22.08.2018.

İlk günümüzün ana hedefi tabi ki hem bölgeyi tanımak hem de yerel insanlar ile tanışmaktı. Bisikletlerimizi aldık, Waga nehri boyunca dolaştık, sıkça kullanacağımız Onsen’in yerini öğrendik, festivallerin yapıldığı birkaç etkinlik alanını ziyaret ettik ve bizler için hazırlanan ‘Hoşgeldin Partisi’ne geçtik.

Nishiwaga’da ilk gece, 22.08.2018.

Bir sürü hazırlık yapmışlar bizler için ve tüm neşeleri ile bekliyorlardı. Çoğu İngilizce bilmiyordu ve ben de Japonca J) ama ona rağmen sürekli bir sohbet halindeydik, bir şekilde anlaşabiliyorduk. Böylesi anlar çok kıymetli, herkes iletişim kurmaya, kurabilmeye açıktı… Tabi zaman zaman İngilizce bilen Japon arkadaşlarımız yardımcı oluyorlardı 🙂

Uzuunn uzun yollar biter de aileye ulaşılır ya onun gibi bir şeydi projenin ilk gününün bana hissettirdiği…

Gece güzel, bol neşeli, kahkahalı, bol danslı sonladı ve evimize döndük… ‘Hakuraku’…

Bir süre için evimiz olan bu çatıda uykuya daldık, yarın iş başı 🙂